Malins Pyssel

Virkat och annat DIY.

Giraffen!

Publicerad 2015-03-29 10:08:00 i Virka, Virkat, byMalin,

Det är några som frågat efter mönstret på mina giraffer. Och jag har tidigare länkat till den person som först kommit på mönstret och det gör jag gärna igen för det är ett så fint mönster som IA Nyckelpiga gjort. Jag har dock gjort lite små förändringar för att få till den i min personliga stil och därför beslöt jag mig för att skriva ned hur jag använder mig av hennes mönster.

 

Kropp:

(Bottenplattan/magen virkas oval)
Lägg upp 17 lm

Varv 1 : Virka 4 fm i 2:a lm, 14 fm, 4 fm i sista lm, 14 fm = 36 fm

Varv 2 : *2 fm i nästa fm* = 8fm, 14 fm, *2fm i nästa fm* = 8fm, 14 fm = 44fm

Varv 3 : *1 fm, 2 fm nästa fm* = 12 fm, 14 fm, *1 fm, 2 fm i nästa fm* = 12 fm, 14 fm = 52 fm

Varv 4 : *2 fm, 2 fm i nästa fm* = 16 fm, 14 fm, *2 fm, 2 fm i nästa fm* = 16 fm, 14 fm = 60 fm

Varv 5 . *3 fm, 2 fm i nästa fm* = 20 fm,14 fm, *3 fm, 2 fm i nästa fm* = 20 fm, 28 fm = 68 fm (dvs avsluta varv 5 mitt bak, nu räknas alla varv härifrán)

Varv 6 - varv 9 virkas 1 fm i varje fm i bottenfärgen

Varv 9 – 27 1 fm i varje (jag byter vid nytt varv, efter olika antal varv beroende på vad för mönster jag vill få)

Varv 27 - varv 48 minska med 6 fm vart 4 e varv. ( minska de 3 första fm pá varvet och de 3 sista fm pá varvet dvs mitt bak pá ryggen) = 32 fm

Varv 49 minska med 2 fm. (minska med 1 fm i början av varvet och 1 fm i slutet) = 30 fm

Fortsätt virka 1 fm i varje så många varv du vill beroende på hur lång hals du vill ha och vilken färg du vill ”avsluta”) Jag brukar virka mellan 60-66 varv

OBS. jag brukar stoppa kroppen allt eftersom jag virkar för att få den hårt stoppad utan håligheter och andra ojämnheter.



Huvudet:

Varv 1 : gör en magisk ring med 6 fm

Varv 2 : Virka 2 fm i varje fm = 12 fm

Varv 3 : * 1 fm, 2 fm i nästa fm* = 18 fm

Varv 4 : * 2 fm, 2 fm i nästa fm* = 24 fm

Varv 5 : * 3 fm, 2 fm i nästa fm* = 30 fm

Varv 6 - varv 15 1 fm i varje fm.

Sy ihop huvudet med halsen 10 maskor


Börja virka på kroppen med början mitt bak (på ryggen) och virka fast huvudet. Virka 1 varv med 1 fm i varje fm.
minska 2 fm i varje varv i skarven mellan huvud och kropp.

(Ungefär så här:
Varv 1 : 10 fm, minska 1 fm, 20 fm, minska 1 fm, 10 fm = 38 fm

Varv 2 : 10 fm, minska 1 fm, 18 fm, minska 1 fm, 10 fm = 36 fm

Varv 3 : 10 fm, minska 1 fm, 16 fm, minska 1 fm, 10 fm = 34 fm
upprepa till varv 10 = 20 fm) (Jag kör lite på känsla)


Varv 10 : minska var 4 fm

Varv 11 : minska var 2 fm

Varv 12: minska i varje = 6 fm, sy ihop.

Även här stoppar jag giraffen lite i taget.
Nu är kroppen färdig


Ben:
Varv 1 : magisk ring med 6 fm

Varv 2 : Virka 2 fm i varje fm = 12 fm

Varv 3 : 1 fm, 2 fm i nästa fm = 18 fm

Varv 4 -virka fm till du fått den längd du vill ha. Jag brukar göra 10 varv på bakbenen och 12 på frambenen.



Öron:
Varv 1: magisk ring med 6 fm

Varv 2 och 3: Virka 1 fm, 2 fm i nästa fm tills du har 12 fm

Varv 4-6 - virka fm i varje


Svans:
Ta de färger du använt och gör en ögla. Virka 5 maskor och spara en liten bit som du klipper av och drar igenom. Sen tar jag några korta trådar av garnen och dra igenom sista maskan så trådarna sticker ut lika långt på båda sidor om maskan. Det gör jag tills jag tycker den är lagom tjock. Då snurrar och knyter jag runt en tråd ovanför och över sista maskan så det ser lite snyggare ut. Sen klipper jag trådarna i önskad läng och använder trådändan där första öglan är gjord att fästa på kroppen med, så gör den gärna lite extra lång.


Horn:
Varv 1 : magisk ring med 6 fm

Varv 2 : 2 fm i nästa fm = 12 fm

Varv 3 : virka ihop 2 och 2 fm = 6 fm

Varv 4 - virka 1 fm, 2 ihop, 2 fm, 2 ihop, 1 fm = 4fm

Virka på tills du fått den läng du vill ha.



Ögon:
Varv 1 : gör en magisk ring med 6 fm i ögonfärgen du önskar

Varv 2: byt till vitt garn och virka 2 fm i varje fm = 12 fm

Sedan klipper jag av trådarna (lite extra lång av den vita, ca 10-15 cm) och fäster alla utom den sista vita som jag syr fast ögat med. Jag brukar ”brodera” svart tråd i mitten av ögat som ska se ut som en pupill.

Nu är det bara att börja fästa alla delarna på giraffen. Glöm inte att stoppa benen och vika öronen. Lycka till J

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Perhzon

Bloggen skrivs av en 27 årig tjej som nyligen hittat kärleken till olika former av pyssel, framförallt virkning. I bloggen delar jag med mig av mina alster, blandat med tips på hur jag gör/gjort både olika virkningstekniker och pyssel.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela